منابع آلودگی هوا و سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع:

هوای خارج از منزل که برای تهویه استفاده می شود نیز ممکن است منبعی از آلودگی باشد، شامل ذرات معلق، ذرات منشاء بیولوژیکی (به عنوان مثال میکروارگانیسم ها و گرده گل) و گاز های مختلف (به عنوان مثال اکسید های نیتریک و ازن). در ساختمان های دارای سیستم تهویه مطبوع طبیعی، تمام آلاینده های موجود در هوای بیرون وارد ساختمان می شوند. در ساختمان های دارای تهویه مطبوع مکانیکی، می توان قبل از ورود هوای تهویه، غلظت آلاینده ها را در هوای خارج کاهش داد. با این وجود، سیستم تهویه مطبوع همچنین ممکن است منبعی از آلاینده های هوای داخلی باشد.

·        منابع در فضای باز:

ورودی های هوا در فضای باز باید به گونه ای قرار گیرد که هوای وارد شده به ساختمان تا حد ممکن تمیز و در تابستان نیز تا حد ممکن خنک باشد. همچنین، هوا نباید توسط منابع نزدیک به ساختمان آلوده شود. منابع بالقوه آلاینده در فضای باز عبارتند از: اگزوز وسایل نقلیه موتوری در خیابان های شلوغ، عرشه های بارگیری یا نقاط جمع آوری زباله. سیستم های خنک کننده تبخیری و برج خنک کننده فایبرگلاس، خطر Legionella ؛ دهانه های خروجی هوا و اجاق های گاز و دیگ های بخار زیست توده. چیدمان ورودی هوا و روزنه های تخلیه نیز باید امکان گردش مجدد خارجی بین هوای آلوده خروجی و هوای تمیز برای تهویه را به حداقل برساند.

به نظر می رسد پاکت های ساختمان و تمیز کردن هوا تا حدی از آلودگی های هوای خارج محافظت می کند. گفته شده است که سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان ها می توانند از مردم در برابر ذرات بیرون و اثرات سلامتی آن ها محافظت کنند.

از آن جا که افراد در کشور های با درآمد بالا بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند، انتظار می رود فیلتراسیون آلودگی محیط توسط پاکت های ساختمانی یک اصلاح کننده مهم قرار گرفتن در معرض باشد. در ساختمان های مسکونی، جایی که سیستم های تهویه مطبوع مکانیکی نادر بوده است، ذرات خارج از منزل بسیار کارآمد در فضای داخلی نفوذ می کنند (عوامل نفوذ نزدیک به وحدت) ، اما در ساختمان هایی که سیستم های تهویه مطبوع مکانیکی دو طرفه دارند، فیلتر های تأمین هوا به عنوان مهم ترین وسیله ذرات شناخته شده اند. حذف هوننین و همکاران در مقایسه با ساختمان های قبل از 1990 به دلیل سیستم تهویه مطبوع مکانیکی با فیلتر های ریز معمول که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، که در از بین بردن تمام ذرات خروجی ترافیک در هلسینکی مطابقت دارد، در مقایسه با ساختمان های قبل از 1990 ، کاهش 27 درصدی در معرض ذرات معادل 2.5 میکرومتر را نشان داد. استفاده از سیستم های تهویه مطبوع نیز برای کمک به کاهش قرار گرفتن در معرض ازن و اثرات بهداشتی مرتبط پیشنهاد شده است.

·        آلاینده های موجود در تجهیزات و سیستم های جابجایی هوا:

چندین مطالعه نشان داده است که شیوع علائم سندرم بیمارسازی اغلب در ساختمان های دارای تهویه هوا بیشتر از ساختمان های دارای تهویه طبیعی است. یک توضیح در مورد ارتباط بین سندرم ساختمان بیمار و سیستم های گرمایش مکانیکی، تهویه و تهویه هوا، آلاینده های میکروبی و شیمیایی است که توسط اجزای گرمایش، تهویه و تهویه هوا و مجاری ساطع می شود. رشد میکروبی در سطوح مرطوب در سیستم های انتقال هوا می تواند منبع اصلی آلودگی در ساختمان های قدیمی باشد. مندل و همکاران یافته های قبلی خود را تأیید کرد که اجزای گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع مربوط به رطوبت مانند سیم پیچ های خنک کننده و سیستم های رطوبت، در صورت عدم نگهداری ضعیف، می توانند منابع آلاینده های میکروبی باشند که اثرات سوئی بر سلامتی در سرنشینان ایجاد می کنند، حتی اگر قرارگیری در معرض علت مشخص نشود یا اندازه گیری شده به طور کلی وضعیت نا مناسب و نگهداری این سیستم ها به عنوان یک عامل خطر شناخته شده است.

همچنین نشان داده شده است که مشاهدات حسی انتشارات شیمیایی از سیستم های تهویه و اجزای گرمایشی و تهویه مطبوع قابل توجه است و نقش مهمی در درک کیفیت هوای داخلی یک فضا دارد. میزان انتشار اندازه گیری شده ترکیبات آلی فرار از مواد به طور قابل توجهی متفاوت است. موادی که انتشار زیادی از ترکیبات آلی فرار دارند، در آستر های مجاری، واشر های نئوپرن، اتصالات مجاری و درزگیر های مجاری استفاده می شوند، در حالی که مواد با سطح بالا مانند ورق فلز، سرعت انتشار کمتری دارند. در صورت کثیف شدن اجزا و سطوح به دلیل عدم نگهداری ضعیف، انتشار ترکیبات آلی فرار ممکن است افزایش یابد. این فرضیه با نتایج چندین مطالعه میدانی، که ارتباط بین مشکلات هوای داخل خانه و آلودگی سیستم های گرمایشی، تهویه و تهویه هوا را نشان می دهد، پشتیبانی می شود. افزایش خطر علائم تنفسی متعدد به طور قابل توجهی به تمیزی ضعیف چنین سیستم هایی (با نسبت خطر (RR) 1.8 ، به فیلتر های کثیف (RR = 1.9) ، به بقایای ورودی هوا (RR = 3.1)  و به مجرای کثیف (RR = 2.1) همه نشانگر منابع آلاینده های شیمیایی در سیستم های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع است. یکی دیگر از منابع اصلی آلودگی، استفاده از فیلتر های هوای پر از گرد و غبار است که می تواند با سایر مواد شیمیایی موجود در هوای خارج واکنش نشان دهد و مواد شیمیایی جدیدی تولید می کنند که از طریق فیلتر به هوای تهویه منتقل می شوند.

اهمیت سیستم های هوای پاک در بسیاری از کشور ها در دستورالعمل ها و استاندارد های ملی شناخته شده است.

شرکت مهتاب گستر، بزرگ ترین تولید کننده و تامین کننده تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در ایران است. از جمله تجهیزات گرمایشی و سرمایشی شرکت مهتاب گستر عبارتند از:

·        چیلر تراکمی

·        چیلر جذبی

·        برج خنک کننده صنعتی

·        برج خنک کننده

·        فن کویل

·        کندانسور هوایی

·        هواساز

·        فن کویل

·        پکیج برودتی

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر، بزرگ ترین تولید کننده تجهیزات تهویه مطبوع، دربسیاری از برنامه های آموزش محلی و ملی در زمینه طراحی، نصب و مدیریت تجهیزات گرمایشی و سرمایشی تحقیقات مرتبط را ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و فرایند تولید آن ها و همچنین سؤالات بیشتر در مورد راه حل های کمکی سیستم های گرمایشی و سرمایشی یا سایر دستگاه های صنعتی و نیز اطلاع از قیمت آن ها، لطفاً با کارشناسان و متخصصان مهتاب گستر ازطریق شماره تماس های02166706377و۰۹۱۲۶۲۱۸۵۳۳در ارتباط باشید.



Comments